Tervemenoa ikävä!

Kevään kunniaksi kolmannen kerroksen Studiossa on ollut esillä Kyllä ketuttaa! -näyttelyssä Hannu Riikosen ja Reetta Gröhn-Soinisen humoristisen naivistisia veistoksia. Sen myötä esille on päässyt myös pitkästä aikaa rakastettu kokoelmasuosikki, Riikosen Tervemenoa ikävä.

Riemukas veistos kävi edustamassa kanssamme viime kesänä myös Karjalan messuilla. Siellä hyväntuulinen ja rehevä alaston nainen kirvoitti hiljaisena aloituspäivänäkin kiitettävän määrän kommentteja. Supliikkia kysyttiin siinä vaiheessa jo messuemännältäkin.

- Siekö se oot ollut tässä mallina?
- No siinähän se on minun vaimo ollut mallina!
- Miten te ootte tämän minun kuvan tänne saaneet?

Veistos näyttävästi spotissa messuympäristössä. Kuva: Ville Moilanen.

Kohteliaisuuksia vai ei, se lienee sekä sanojan että kuulijan korvien välissä. Kyllä saattaisi ketuttaa huonompana päivänä! Parempina onneksi lähinnä naurattaa. Messuympäristössä tilanne oli kommentista ja sen sanojasta riippuen paikoin haastava, paikoin hersyvä.

Ensimmäinen kommentti oli helppo kuitata olankohautuksella, olinhan nelivuotias veistoksen valmistumisen aikaan. Toinen olikin haastavampi eikä marssijärjestyksestä ollut varaa poiketa: ensin kurkistettiin vieressä seisovan vaimon ilme, jatkotoimenpiteet harkittiin sen mukaisesti. Viimeinen kommentti kertoi jo sen verran letkeästä huumorintajusta, että jutusteltavaa riitti pitemmäksikin aikaa.

Maltillisemmassa valossa taidemuseon Studiossa.

Reagointikykyä on nyt näyttelyn myötä verestetty taas asiakaspalvelutiskissä. Yksi asia kuitenkin yhdistää: oli ajatus mahdollisesta mallista mikä tahansa, tavallisimmin veistos herättää iloisesti paistavan kevätauringon tavoin hilpeyttä ja hyvää mieltä. Tervemenoa talven pimeys, harmaus ja ikävä, tervetuloa kevät, valo ja elämänilo!

Hanna-Maija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Museo säilyttää myös kieltä

Vuoden 2017 ensimmäisessä Kielikellossa oli Kirsti Aapalan ja Klaus Ruppelin artikkeli kulttuurisanoista. Kulttuuri-sana juontaa juurensa l...