Muutama viikko sitten sain puhelun eräästä aikakauslehdestä: toimittaja kyseli Lohikäärmeen vuosi -näyttelystä esinettä juttuun, jonka
teemana oli punainen. Empimättä ilmoitin palaavani asiaan seuraavana päivänä. Punainen
väri symboloi kiinalaisessa kulttuurissa onnellisuutta ja hyvää onnea, joten
luonnollisesti näyttely on punaista pullollaan!
Paitsi että ei olekaan.
Monissa esineissä on punaisia yksityiskohtia ja yksi
näyttelyhuoneistakin on maalattu punaiseksi. Varsinaisesti punaisia esineitä
näyttelyssä ei kuitenkaan ole – yhtä lukuun ottamatta. 1800-luvulta peräisin
olevan bodhisattva-veistoksen pohjaväri on punaista ja ruskeaa, minkä lisäksi
veistos on osittain kullattu. Vanhalla paikallaan kolmannen kerroksen
käytävällä veistos oli mielestäni ruskeasävyinen. Punaisessa näyttelyhuoneessa ja uudessa valaistuksessa sävyt kuitenkin korostuivat ja
kirkastuivat eli sain kuin sainkin materiaalia toimittajalle.
Lehteen päätyi lopulta suoraan edestä otettu perinteisempi kuva,
mutta veistoksen punaiset sävyt tulevat mielestäni parhaiten esiin yläviistosta
katsottuna. Koska museovierailla harvemmin on mahdollisuutta kiipeillä
tikkailla tarkastelemaan bodhisattvan päälakea, ohessa on kuva punaisena
kiiltävästä kupolista. Haluan korostaa ottaneeni kuvan zuumilla: en halunnut riskeerata tuiskahtamista tikkailta suoraan seesteisen valaistumisolennon päälle.
Tämä ei päätynyt lehden sivuille. |
Nykyään silmissäni kiistattoman punaisen bodhisattvan innostamana
kehotan siis museoissa vierailevia katsomaan esineitä mahdollisimman monesta
vinkkelistä – tai ainakin niin monesta kuin jalat turvallisesti lattiassa on
mahdollista. Ties mitä uusia sävyjä tutuistakin esineistä vielä löytää, viehättävistä yksityiskohdista
puhumattakaan.
Hanna-Maija Laaksonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti